valpköp?

Detta inlägg ska handla om när vi köper valp, tittar efter valp och vad vi ska titta på.
När man letar valp så letar man självklart inte efter 300 olika kennlar med olika raser, man tar reda på VAD det är för ras innan man letar.
Några bra tips på att veta vilken ras som tilltalar en exteriört och mentalt etc är att tänka igenom vad man ska ha hunden till. Ex, Jag är ute efter en hund med massa, en ras som utstrålar mod, styrka, attityd och en arbetsvillig hund med snygg exteriör. jag vill träna och tävla med min hund men vad vill jag träna? vad vill jag tävla? lydnad, bruks och ipo. jag vill ha en rejäl hund som klarar kyla och klarar att ligga ute ex på fältet OM jag skulle vilja göra patrull/hemvärnet. Jag vill även kunna ställa ut min hund lite då och då. Jag har valt Rottweiler.
När jag gått igenom allt och kommit fram till en ras så börjar jag med att kolla upp hälsostatistiken på rasen. Jag läser om rasen och sätter mig in i ursprung, stamtavlor läser på Rottweiler klubben och Rottweiler forum( detta kan man göra ändå om man har intesse av rasen).
Eftersom Rottweilern är en bruksras finns det väldigt mycket man ska kolla upp, man ska självklart kolla upp saker ändå vilken ras man än köper, eftersom jag har mål och planer med min blivande hund kollar jag extra noga och tar inte första bästa.
När du kollat hälsostatistiken och läst om rasen kan du börja kolla kennlar. Det finns en hel atlant med kennlar, många oseriösa och många seriösa, det gäller att hitta en kennel där kemin stämmer mellan uppfödare och dig som valpköpare. Kolla så att kennlen uppfyller skks regler med tester.
 
Vilka tester ska man kolla efter då?
Det första, kolla om föräldrarna är röntgade, be om regnummer på både modern och fadern till valparna, genom dom regnummerna kan du kolla hela valpens stamtavla flera led tillbaka.
Men vad är det för bokstäver och vad står dom för?
 
Det finns olika krav på olika raser, Men jag anser ändå att du ska kolla efter fri röntgade föräldrar alltså
Hd: A-B
Ad/Ed: 0
 
A och B är godkänt att avla på och Hd står för Höftledsdysplasi och Ad står för Armbågsledsdysplasi.
på Hd märker man ut med bokstäver beroende på vilken grad hunden har. A B C D E.
  • A  normala höftleder
  • B  normala höftleder
  • C  lindrig dysplasi
  • D  måttlig dysplasi
  • E  höggradig dysplasi
Ad är uppdelat i siffror från 0-3

 

  • 0   inga påvisbara förändringar
  • I    lindriga benpålagringar, upp till 2 mm
  • II   måttliga benpålagringar, 2 - 5 mm
  • III  kraftiga benpålagringar, över 5 mm
Alltså en hund med HD:A AD:0 är fri röntgad. röntgen görs oftast på hundar mellan 12-18 månader,
 
Men bara för att 2 hundar som paras är fri röntgade betyder inte det att avkommorna blir fria när dom röntgas, allt kan hända. mycket spelar roll när det kommer till leder och andra sjukdomar. HD/AD påverkas med hur valpen är uppväxt och hur miljön är, även foder träning vardags ja allt spelar roll som kan påverka hundens resultat vid röntgen. Mer om detta i ett senare inlägg.
 
Man kollar även om det gäller bruksraserna då om hunden är MH beskriven, och Korad.
Korad är en avels merit där man blir Korad med poäng. Man gör en Exteriör Beskrivning, Röntgen och ett MT för att få titlen Korad. Exteriören görs av en Exteriör domare som mäter hunden och kollar hur nära rasstandarn hunden är, Röntgen skrev jag om precis och MT är ett mentaltest som man kan göra mellan 2-4 år. Man får göra om testen men då måste det ha gått 6 månader mellan de olika tillfällena.
 
Man letar kennlar, tar kontakt med dom och pratar lite, först kanske via mejl eller facebook som dom flesta har, sedan via telefon och sen träffas man och man får se uppfödarens hundar i hemma miljö, man kan även vara lite fräck och fråga om dom kan köra ett lydnads pass för man vill se hur hunden går på lydnaden:P.. man kan kolla på tävlingar där hundarna är med och man kan gå på utställningar och kolla där. På utställningar så kan du se om där finns någon annan hund som tilltalar dig, skapa kontakter inom den rasen du är intresserad av. Kontakter och personer med erfarenhet av den rasen du bestämt dig för är alltid bra att ha.
 
När du bestämt dig för en kennel och dom har en parning som tilltalar dig och du är intresserad av den så berättar du det för uppfödaren. Åk och titta på valparna när dom är ca 4 veckor gamla, bestäm dig inte än utan fortsätt åka dit 1 gång i veckan, där visar du ditt engagemang och att du verkligen är intresserad.när valpen är ca 6 veckor sätter du dig och pratar med uppfödaren då dom brukar ha koll på vilken valp som passar bäst till vem, du ber Han/hon ta ut de valpar som hade passat till dig och dina mål med hund och där väljer du valp. När du bestämt dig för din valp lämnar du en handpenning så du blir garanterad valpen.
 
Tänk på att valpar inte får flytta från deras mamma före de är 8 veckor gamla och dom måste vara Veterinärsbesiktade, Chippade, Avmaskade och inneha stamtavla( Om du köper från en kennel)
ett plus är om dom är doldafel försäkrade och att man får med lite extra små saker.
 
När du ska hämta din valp kollar du om hunden gick igenom bestiktningen UA så klart. och i detta läge säger vi att valpen gick igenom. Du pratar med uppfödaren och går igenom lite saker, du skriver på kontrakt enligt Skk du får stamtavla och hela köret.
 
Grattis du har nu blivit med Valp. Tänk på att en 8 veckors valp inte är fullt vaccinerad, att träffa många olika hundar kan bli farligt. har du redan hund hemma så ska du inte skära av men främmande hundar kan bli farligt.
 
Det finns hur många sjukdomar som helst. Att testa sin hund är alltid bäst. Jag kommer skriva om olika sjukdomar och tester i ett annat inlägg, tog bara det lilla nu. Är du osäker prata med någon som är insatt i rasen och vet vad dom pratar om.
 
Lycka till
/ TeamMala
 
 
Morris 8 veckors Schäfer Valp
Ägare: Anki Flygenring & Linda Jönsson
 

RSS 2.0