Åstorp 24/11

Ja då var det utställningen dårå. Jag var i Åstorp som ligger vid Helsingborg på hundutställning med Diana och Rocky ( KORAD Lionrott´s Armani). Vi hade jätte stora förväntningar på denna utställningen, dels är det första gången på flera månader som Rocky ställs i Sverige och dels var det första gången på länge Diana skulle ställa honom själv. Tidigare i Danmark, Tyskland och Italien är det René som ställt honom på utställningarna. René har ABC Royals rottweiler Kennel i Danmark.
Vi kommer dit och jag förväntade mig säljstånd över allt men ikke, där var 4 stycken och nästan inget var intressant mer än tilltugg för hunden som var hemma och väntade. Där var väldigt många hundar, väldigt många rottweiler var anmälda vilket var väldigt roligt. ja då kommer vi till Domaren då. Han verkade inte ha alla rätt hemma då han var EXTREMT snål med CKna, i Öppenklass Hanhundar som är Rockys klass var det 2 som fick exellent har jag för mig. Ingen av dom var Rocky, han fick Very Good vilket jag tycker är väldigt väldigt konstigt.
Rocky ställdes på världens största Rottweiler utställning i Tyskland i Rottweil, Rocky åkte hem från Tyskland med ett Exellent. Rocky ställdes även i Italien med exellent och blev Autlandswinner 2012. Båda dessa utställningar är stora och kallas för Klub Sieger( stavningen är säkert inte korrekt). Denna domare har tidigare gett Rocky exellent och nu är han i bättre form än då. Ibland undrar jag hur vissa domare dömmer. Visst att dom ska dömma för hur hunden ser ut just då men en hund som går från tyskland, Italien och Danmark med exellent till ett very goo, det är vansinnigt. iallafall jag tänkte skriva om vad dom olika "tecknen" betyder, alla är inte insatta i utställning vilket inte jag heller vet men där är olika beteckningar för saker och ting.
 
 
"Officiella utställningar", "Inofficiella utställningar", "Nationell utställning" och "Internationell utställning". Skillnaden mellan officiell och inofficiell utställning är att resultaten från den officiella utställningen registreras centralt hos SKK (Svenska Kennelklubben), Inofficiella resultat registreras inte någonstans. Man kan se inofficiella som träning.
 
Man får bedömning Exellent, Very Good, Good , Sufficient , Disqualified ( Stavning? )
Dom betyder Utmärkt, Mycket God, God, Godtagbar och Diskvalicierad.
Diskad blir man om hunden inte kan bedömas eller om den har ett oacceptabelt beteende.
 
1:a pris rött band
2:a pris blått band
3:e pris gult band
4:e pris grönt band
Reserv orange band
Hp lila
Certifikat (cert) blå/gul
Ck rosa
Championat (Ch) röd/grön
CACIB vit
Reserv-CACIB (R-CACIB) orange

BIR röd/gul kokard
BIM vit/grön kokard
BIG-1 (Bäst I Gruppen) röd kokard
BIG-2 blå kokard
BIG-3 gul kokard
BIG-4 grön kokard
BIG-reserv orange kokard
BIS-1 (Best In Show) röd/vit kokard
BIS-2 blå/vit kokard
BIS-3 gul/vit kokard
BIS-4 grön/vit kokard
BIS-reserv orange/vit kokard
 
Man får nummerlappar och medtag till varje utställning är veccinations bevis stamtavla och etc. det är alltid bra att ha en och samma pärm till alla hundens viktiga papper. Något jag kan rekommendera är Agrias Blåa pärm, där finns plats till kort, stamtavla tävling och tränings resultat utställnings resultat, MH och Korning etc. allt får plats där nästan.
Man går in i ringen och väntar på sin tur. När man ställer sin hund ska domaren kunna se vinklar, muskulatur ja allt. domaren bestämmer sig på ca 20 sekunder. Tänk på att lär känna din hund, och ställ din hund så att domaren SER hur fin den är. man lär sig att ställa för rätt domare. men man måste själv ha kunskap om hur man ska ställa sin hund, ta hjälp av människor som är erfarna och vet hur och vad en domare tittar efter.
domaren ska sedan komma hundens rörlighet. Hur hunden rör sig, detta görs i trav. hitta er takt där hunden springer på bra och visar den ultimata rörelsenivån. bra steg är fina steg. Där hunden ställer ner frambenet där ska bakbenet senare sättas ner. då har du en fin rörelse på din hund. Träna träna träna så kommer det bli jätte bra. Nästa inlägg om utställning kommer antagligen i Januari, då ska Rocky ställas på My Dog i Göteborg.
 
Hoppas ni lärt er något och att detta kommer till hjälp
/ TeamMala
 
KORAD Lionrott´s Armani Multi Exellent i Europa
Bild tagen i KS Rottweil i Tyskland 2012
http://rockysweden.se/

Snart dags:D

Nu är det snart dags för utställning :) den 24/11 åker jag med Diana och Rocky ( Lionrott´s Armani) till Åstorp för att ställa. Jag kommer inte ställa utan kommer ta kort och finnas där bara :P Rocky är en rottweiler hane på ca 50kg, han är av en tung bruks Rottweiler men en lätt utställnings Rottweiler.
Far: Tomba Haus Of Lazic som ägs av en kille som bor i Norge
Dam: Ursa Vom Dobrenica som ägs av en kvinna i Sverige
 
Rocky ställdes även i Tyskland på KS i Rottweil vilket är en STORT rottweiler utställning, han fick Exellent där, vem som tog hem rubbet kommer jag inte ihåg haha. Rocky ställdes även på den Italienska KS 2012 och stod som V2 i sin klass med CK. Helt underbart snygg är han.
Efter utställningen är det bara 2 dagar till Introdoktion till skyddslicens där vi är 3 stycken som förhoppningsvis samåker dit. Det blir garanterat jag och Diana där iallafall. Det börjar kl 19:00 och slutar väl vid 21:00 kan jag tänka mig.
 
Jag har tränat mycket på läggandet med min hund, snabba läggande och jag kröver lite mer av henne nu, innan har hon segat ner lite och jag har låtit det gå men nu fungerar det inte mer med sega lägganden och hon har fått upp tempot. I detta inlägget blev det lite blandat men jag har inte skrivit på länge för jag har inte haft tid om jag ska vara ärlig.
 
Jag tänkte att ett inlägg nu dom närmaste dagarna skulle handla om Import av hund, och detta gäller LAGLIGT.
Tänkte sammanfatta Jordbruksverkets och SKKs regler av införsel av djur/hund. 
Tillsammans med det inlägget kommer jag att avslöja en liten hemlighet, så håll ögonen på bloggen och missa inte :)
 
/ TeamMala
 
 

Bilder :)

Dessa bilder har jag inte tagit själv. 2 av dom har Carla Schmeyer tagit dom 2 översta på min hund och min väninnas Rottweiler.
Den ena när Mala är valp har uppfödaren tagit.
Längst ner på Bella och Mala är det Bellas husse Henrik Ardemark som tagit.
 
/ TeamMala
 
 
 

Lydnad Tandvisning

 Tandvisning, tävlingsledaren går fram till dig och hunden( Ekipaget) hälsar på dig som förare hunden ska sitta i utgångsställning. och kollar sedan hundens tänder. Sitter hunden kvar och låter tävlingsledaren kolla tänderna utan några konstigheter så är högsta betyget 10x1( 10 poäng). Detta är jätte viktigt att hunden ska kunna bli hanterad. Tandvisning förekommer också i utställningar, i Sverige ärdet domaren som kollar tänderna men i ex Danmark visar ställaren tänderna för domaren. Domaren under utställning känner igenom hunden från nos till svans, hanhundar kollar domaren testiklarna också på så att båda finns där. Skulle man ha en kastrerad hane behövs testikel intyg för att intyga att båda fanns där tidigare.
Hantering börjar man med som valp, saker vi inte kan undgå som ex klappar smek rensa öronen och kloklippning. men den är också viktigt att andra som inte är lika kända för valpen känner och klämmer lite överallt. För att uppnå det bästa ska man alltid avsluta med belöning. Belöna allt som hunden gör bra. Denna hantering kommer senare i andra sammanhang, ex hälsokontroll hos veterinären eller under något test. Att kunna vända och vrida på sin hund är alltid bra, det kan också vara i olika sammanhang, hunden har satt något i halsen och du måste öppna munnen och ta bort det, har du en hund som inte tycker om / är van vid att du pillar i munnen kanske biter dig, morrar eller försöker dra sig undan och man kan förlora sin hund pga syrebrist. Hantera Valpen från dag 1 när du får hem din hund, tar du en omplacering och hunden är äldre, lär känna hunden först och bygg upp tillit. Belöning ska dom ha även om det är unghund eller vuxen hund. man "lär" in det på samma sätt.
Hoppas på en bra tandvisning dom 10 poängen kan vara avgörande från ett tredje pris till ett andra pris eller kanske till och med från ett andra pris till ett första pris. Kämpa på och träna det varje dag, hantering. Stärker bandet mellan dig och din hund.
 
Lycka Till
/ TeamMala
 
 
 
Foto: Carla Schmeyer

Alla raser kan med rätt förare!!

detta inlägg kommer att handla om personer som tävlar och tränar med sina hundar.
Detta är förarnas olika berättelser om deras hund/hundar och vilka framsteg dom gjort.
Detta inlägg kommer att uppdateras ju fler historier jag får in. Är du intresserad av att få din historia läst? Skriv en kommentar och hur jag kontaktar dig. Endast jag kan se kommentarerna tills jag godkänner dom. Jag godkänner inget som avslöjar dig som person OM jag inte fått tillåtelse av dig först. Historierna kommer att synas och jag hoppas på många läsare.
/ TeamMala
 
 
Elsa Berättar:
 
 GK VALLH PR S LCH Borderness Keep Going, "Kippan"
Född: 2007
Ras: Border Collie
Kön: Tik
 
Meriter:
Klubbmästare (BK & HU) -11
Årets Lydnadshund (Knivsta BK) -11
Distriktsmästare -11
U-Distriktsmästare -11
3:a U-SM -11
2:a U-SM -10
Reserv. C.A.C.I.OB -10
SBK:s Talangsatsning -09
 
Mitt hundliv startade år 2003 då mina föräldrar köpte en dvärg schnauzer, Trulsa, som sällskapshund till min famlij. Vid den tiden blev jag medlem i SHU och började träna agillity. Med det tävlingssinne jag har örvt från min mor försökte jag mig på en start på Älvsjö mässan ett år vilket blev en katastrof eftersom Trulsa helt enkelt inte klarade av miljön. Så jag tog nya tag med märkte ganska fort att Trulsa föredrog fikapauserna snarare än agillity banan vilket fick mitt intresse att svalna då jag inte finner något intresse i att träna "för skojs skull". Intresset väcktes till liv igen när min moster köpte sig en schäfer, Elde, som jag passade under dagarna på mitt sommarlov medan honn arbetade vilket gjorde att jag kom väldigt nära både Elde och min moster. Så när hon åkte upp till Tåme lägret för att träna sök åkte jag med upp som sällskap utan egen hund och för att hjälpa till genom att vara figurant vilket jag varit redan tidigare när jag åkte på träningar med min moster.På det lägret lärde jag känna instruktören som ägde en nu pensionerad border collie, Effie, på 10 år som hon placerat sig som bäst 3:a i SM sök. Den hunden fick jag träna sök och brukslydnad med under lägret då instruktören tyckte synd om mig som var hundlös men ändå en sådan engagerad 13-åring. Så visade det sig att den här instruktören bodde relativt nära mig så jag började att pendla varje vardag och hade Effie hemma hos mig under helgerna bara för att träna och ha kul. Eftersom hon inte längre orkade springa elit banorna i sök längre så startade jag istället i lydnad, vissa moment var nya som jag behövde lära in och andra moment som fritt följ behövde jag hitta vårt samarbete i för att lyckas med momentet. Med henne tog jag mig till lydnadklass 3 tills jag köpte en egen hund. Valet utav ras var svårt. Eftersom jag var intresserad utav sök genom mitt förflutna med Elde och Effie så var jag rädd för att få en skotträdd border collie så jag valde att leta efter schäfer eftersom Elde var schäfer. Men det var lättare sagt ängjort för en 15-årig tjej utan vidare meriter, en så kallad "rookie" som jag blev kallad. Genom en referens och stöd ifrån mina föräldrar som lovat att fortsätta aktivera och ta hand om hunden ifall något skulle ske i mitt liv så blev jag lovad ungefär 6e tiken, ifall det nu skulle födas 6 tikar i kullen. Tikar gick tomma och tikar fick för få valpar så mitt hopp om schäfer rann helt ut ur sanden, ingen ville helt enkelt sälja mig en schäfer. Så jag gav upp och började att kolla efter border collie då rasen trots allt intresserat mig genom Effie, där fann jag ett nytt problem. Jag ägde inga får och jag kände ingen somägde får vilket innebar att det var i princip omöjligt för mig att kunna lova någon om att jag skulle kunna träna vallning. Men så hittade jag en kennel som var mer öppen som avlade på vallhundinstinkter och tog VP med sina hundar men satsade själv på lydnad med hundar ifrån kenneln som tävlade i det mesta (lydnad, bruks, agillity...). Därifrån fick jag köpa en tik och fick till och med möjlighet att välja mellan tre tikar! Det var därifrån jag köpte min första egna hund, Kippan. Med henne började jag träna tävlingslydnad och sök med men på grund utav att jag inte hade egen bil eller körkort som 15-åring så blev det svårt för mig att ta mig ut till skogarna där gruppen tränade vilket ledde till att jag senare behövde ge upp söket och satsade istället helhjärtat på lydnad. I lydnaden tog jag mig upp till championatet och lyckats bygga upp ett otroligt starkt band mellan oss två som yttrat sig på olika vis, men den delen är en helt annan historia.
 
Linda Berättar:
 
Acke ( Aussiekullens Beemer-Boop) heter hunden och är en 4 årig Australian Shepherd.
Vi tävlar för tillfället i agility klass 1 och hoppklass 1, vi har inte hunnit tävla så mycket än. Men för någon månad tog vi vår bästa placering som var 12a av 43 hundar i hoppklass.
Vi har även tävlat en tävling i rallylydnad och då norpa vi åt oss 2a platsen med 99 poäng.
Vi ska snart starta lydnads 1an och i freestyle, jag måste bara ta tag i mina tävlingsnerver.
Han får vara med som visningshund på många av kurser jag har.
På vardagen myser vi med våra 2 andra sambos som heter Kid, en 6 månaders Australian shepherd valp (Meet myOwn Excellence Noir) som ska bli terapihund och tävlingshund, och Kyra som är en Labrador som jag håller på att utbilda till assistanshund.
 

Lydnad, Platsliggning

 Så tillbaka till bloggen då rå.. hmm ja jag har ju skrivit om linförighet och hoppas det gick bra om ni lärde in det. ( vissa kan det redan kanske). När det kommer till lydnaden så finns det ett moment där hundarna ska ligga på en linje med olika meters mellan rum medans förarna är X antal meter från hundarna ( avståndet mellan hund och hund och hund och förare är beroende på vilken nivå eller klass man är på). Man har hunden i utgångsställning alltså på vänster sida av föraren sittandes. man får kommando av tävlingsledaren att kommendera hundarna "ligg", har man ett annat ord för ligg så säger man avvikande kommando, man rapporterar det kommando man använder till tävlingsledaren. tävlingsledaren kommenderar sedan förarna med orden hundarna stannar kvar, förare framåt marsh. sen går man som förare tills tävlingsledaren säger helt om halt. vissa platsliggningar som ex i brukslydnaden är med skott. Hundarna i Lydnadsklass 1 ligger i 2 minuter, ligger hunden och snusar blir det avdrag, springer hunden upp och till föraren blir det 0 poäng. helt och samman med fullt poäng på platsliggning är 40poäng alltså 10x4 detta gäller både lydnads 1an och lydnads 2an. 2an är det sittande i grupp 20 poäng full pott alltså 10x2 och platsliggning 20 poäng full pott 10x2.
 
platsliggning är inte bara bra i lydnaden och ger bra poäng, platsläggande är bra i de verkliga livet också. Tänk såhär: jag och min hund var ute och gick en dag, detta är 2 år sedan ca. hon var kopplad och vi var påväg hemåt. en man hade trillat och kom inte upp, istället för att det ska ta tid att binda upp hunden eller kanske till och med springa fram med hunden, människan som ligger kan vara allergisk eller hundrädd, du platsar hunden, hunden ligger kvar och du kan hjälpa denna människa/man som ligger ner. jag platsade min hund, gick bort till mannen och han var berusad, många hundar reagerar på berusade människor. jag ställde normala frågor om han hade ont någonstans och så vidare, han hade fått en jädrans smäll i rygg och huvudet, det blödde från ögonbrynet. jag bad mannen stanna kvar så ambulansen kunde komma och hjälpa honom. jag gick tillbaka till min hund belönade henne samtidigt som jag hade sos i telefon. jag pratade självklart med mannen undertiden vi väntade på ambulansen, jag ställde samma frågor som jag tidigare ställt för att kolla medvetandet. när ambulansen kom platsade jag min hund igen och jag kunde berätta för ambulansföraren vad mannen berättat för mig utan att någon blev rädd för hunden, eller någonting. alltså en platsliggning kan hjälpa dig i många lägen. hunden FÅR inte flytta sig.
 
Detta börjar man träna med i koppel. man lägger hunden och ger kommandot stanna kvar vilket du också får använda på tävling. titta inte på hunden utan förbi hunden. gör så några gånger och glöm inte belöna UNDER ifrån. får att få ett bra läggande ska hunden tro att godis/belöning kommer från marken.
 
Har du en bra linförighet och en bra platsliggning har du redan på 2 moment tjänat ihopa 80 poäng, för ett första pris i lydnads klass 1 är det 160poäng minst som ger ett 1a pris. 3 stycken 1a pris ger titlen LP1 som står för Lydnadsprov 1 detta kommer stå framför din hunds namn i stamtavlan.
 
Man utökar sakta men säkert tiden som hunden ska ligga. gör ingen stor sak av att hunden reser sig men belöna det INTE. hunden ska resa sig på ditt kommando som återgår till utgångsställning, sittandes vid vänster sida av föraren.
Hoppas det hjälper er och Bestämmelserna och reglerna för lydnadsklass 1- Elit hittar ni på SBK.se som finns under länkar.
 
/ TeamMala
Mala på Burlövs Brukshundsklubb 2012 Platsliggning
 
Foto: Carla Schmeyer

Hundfältet

Idag blir min tik 3 år. så idag stack jag, Mala , J och H och deras tik Bella ut och tog fotografier och dom fick springa av sig. vi var där ett bra tag där var många hundar. tänkte jag skulle göra inlägg för sig själv där det står Galleri. hoppas på att det blir bra :)

/ TeamMala

Mala & Bella
Foto: Henrik Ardemark
Ägare till Bella: Jessica Mårtensson & Henrik Ardemark

Teori genomgång för skyddslicens

 
den 26/11 ska jag på terori genomgång för skyddslicens, det ska bli jätte roligt och längtar, vi är några stycken som känner varandra som ska samåka dit. det är en bit. Vad är Skyddslicens? jo skyddslicens måste du ha för att få tävla men skyddshundar, detta krav diskuterades 2001 och blev ett krav 2002. Vilka grenar är skydd inräknat då? IPO/BHP, IPO står för Internationell Prövnings Ordning och innehållet 3 delar, A B och C. A= Spår,B= Lydnad och C= Bitarbete.
Svenskt Skydd, iscensätter man ett angrepp där hunden ska försvara och skydda sig och sin
förare. Hunden ska också visa att den klarar att förfölja, gripa och bevaka en
figurant.
 
Dessa 2 grenar behöver man detta speciella licens för att utföra.
det är inte vem som helst som får ett licens. det handlar mycket om att ens egen brukshundsklubb ska rekomendera en samt att skyddshunds ansvarig på klubben har sin mening. därefter går man då denna utbildning.
i skydd får bara bruksraser tävla i, Bruksraserna är de raser som SBK= Svenska Brukshundsklubben har avel ansvar över, några raser är : Rottweiler, Schäfer, Boxer, de 4 varianterna av Belgiskvallhund, Hovawart, Dobermann mfl.
Skydd är en rolig sport och hundarna tycker det är fruktansvärt roligt.  Länkar en video på youtube.com där man ser det bästa av IPO:n
http://www.youtube.com/watch?v=x6w_o5OTvQQ
 
Vill du veta exakta raser som går under SBKs avel ansvar så finns det en länk under länkar till SBKs hemsida. Vill du veta mer om en speciefik ras gå in på SKK.se den länken hittar du även under Länkar.
 
Mer information om hur man går till väga och vad som sägs på Teorin kommer den 26/11
 
/TeamMala
 
 
Welimcha´s Jo´La 10 månader & Lill Husse Mathias
Ägare: Anki Svensson
Foto: Anki Svensson TeamSchakiras
Bitarbetet ska börjas i tid :) också som Figurant :)

Malmö Valp Utställning

Imorgon 11/11 är det valp utställning på malmö mässan vid hyllie, dit ska jag. Valpar är något av det underbaraste som finns, men när man ser hundens utveckling och ser vilken underbar individ den utvecklas till är helt otroligt.
Jag ska dit med en Väninna som ska kolla schäfer, jag kommer springa lite överallt jag. kommer nog stå rätt mycket vid Rottweiler. Vilket fall så kommer bilder och information om hur en utställning fungerar, vad domaren tittar efter och hur det skiljer sig från olika länder. Dubbel handling är ex förbjudet i Sverige, men i tyskland och resterande av världen är det helt okej. Denna dubbel handling går så långt över gränsen att hundarnas stress nivå är helt i taket. Hundar som markerar ordentligt till föraren eller "ställaren", stressen och frustrationen går ut över de andra hundarna med. Varför läser man inte av hundens signaler?? som handler anser jag att du ska kolla på hunden du dubbelhandlar till, kolla kroppspråket, detta är något man ska veta fast dom står uppställda. Kolla reaktionerna för hunden på omgivningen. Ska man dubbel handla så träna mycket innan så du lär dig individens gräns så du inte förstör för det paret inne i ringen. Var går då gränsen på oacceptabelt beteende? kollar man i ringen i Öppenklass för hanar ex i utlandet är det full katastrof, dom jagar verkligen varandra, vissa gör utfall och andra stirrar för att få igång den andra. Skall man som domare bortse från beteendet eller ska hunden bli utskickad? det är en delad mening, vissa tycker att en gång är ingen gång men två gånger är två gånger för mycket medans andra säger ja men vadå det är ju hanar?!  Jag anser iallafall att ett aggressivt beteende varesig det är hane hane eller tik och tik ska inte vara acceptabelt. man ska kunna styra sin hund, framförallt i ringen då det handlar om AVELSstatus. Det är mycket inför utställning som ska göras. Man ska träna ställandet och hur hunden springer. I Rottweiler klasserna är hunden oftast inte framför "ställaren" medans i Schäfer Gruppen/klassen är det framför som gäller. Schäfern är ju en travare så för att få ut steget så mycket som det går är dom framför, stackars den som springer runt utanför ringen för att få hunden till att springa framför "ställaren", mjölksyra i benen och en puls på 190 haha. Uppdatering imorgon efter utställningen kommer det bli med bilder och lite fakta :)
 
/ TeamMala
 
 
LionRott´s Armani (Rottweiler)
Ägare: Diana Birgersson
Foto: Sandra TeamMala
Utställning i Danmark 2012

Lydnands 1an

jag tävlar ju i lydnad, vägen dit är inte svår, det finns 4 olika nivåer och det är Lydnad 1-3 samt Lydnad Elit.
det är olika svårighetsgrader och i Lydnad 1 och 2 beror det mycket på föraren, nästan alla hundar klarar lydnad 1 och 2, vid de högre klasserna beror det på hunden. i all träning är KONTAKTEN viktig. Kontakten bygger  man upp med tillit, kärlek och att man är jätte rolig. Det ska vara roligt att träna hund. Vi börjar med Linförighet, Linförighet är att man för hunden med en lina alltså koppel. Hunden får inte ha sele på sig utan det är halsband som gäller. Kopplet ska vara löst och hänga som en båge, när du stannar ska hunden sätta sig. Inlärningen på linförighet är att du leker in det, inga kommando förens hunden förstått att det är vid din vänstra sida + kontakt som gäller. lek in det, visa hunden och var tydlig i dina signaler. gå inte en raksträcka för långt i början, hunden tappar då fokus och ni får börja om. Träna detta med korta men intensiva pass.
När hunden vet om att det är vänster ben som hunden ska följa lägger du till kommandot " Fot", Fot betyder kontakt. man ska alltid utgå från utgångsställning vilket är att hunden sitter på din vänstra sida, inte 1 meter från dig utan så du kan känna att hunden ÄR där. Under tävling blir du kommenderad vad du ska göra, Höger om Marsh, Vänster om Marsh, Helt om Marsh och Språng Marsh, även halter ( Stopp ) görs. Höger om Halt, Vänster om Halt, Helt om Halt.
När du lär hunden att ta svängar så är vänstersväng nästan alltid svårast att göra, eftersom den görs mot hunden, hitta ditt sätt att göra en vänster sväng. när hunden förstår fot så kommenderar du Sitt när du stannar, när hunden förstår det så har ni kommit en bra bit på vägen. hunden skall utan kommando under tävling sätta sig vid halterna.
 
Linförigheten är en förberedning på resterande nivåers frittfölj som är Utan koppel, hunden är då lös under hela programmet.
Poängen under en lydnads 1a för linförighet är full pott 10x4 alltså 40poöng. har du en bra linförighet så kommer du långt.
Glöm inte bort att INTE belöna snea sittningar, det är avdrag under tävlig, belönar du Snea sittningar under träning tror hunden att snett betyder bra vilket det inte ska vara. så rakt som möjligt. Använd gärna Klicker när du tränar in så du får ett mer korrekt tillfälle för belöning
 
Kommer skriva om momenten från LK 1-3 + Elit. allt handlar om att bygga upp små mål för att komma till ert stora mål. 1a Placering på Pallen
Lycka Till  /
 
TeamMala
 
Burlövsbrukshundsklubb. Foto: Carla Schmeyer

Inledning

denna bloggen kommer handla om ALLT OM HUNDAR, från sjukdomar,avel till träning och tävling,
det kommer täcka en stor del av hunderiet men inte allt. Kommer att skriva om olika utbildningar samt länkar till andra sidor, glöm inte det är BARA hundar.
Jag själv tränar och tävlar med min hund på 3 år, tävlar lydnad och nästa år blir det en rottweiler som i sin tid SKA tränas och tävlas i IPO. jag har problem med att välja kennel bara, när man ser en valp eller valpar på bild eller in real life så vill man ha den/dom, man när man ser det lilla extra i hunden så är det inte att man vill utan att man SKA till varje pris ha hunden. Bilder och videos från träningar och tävlingar, när jag skriver om avlen så kommer ju självklart mental delen med :D roligt roligt.. Etologi för hundägare :)
 
Hoppas ni får en rolig och läringsfull läsning,/
 
TeamMala
 
 
 

RSS 2.0