Planer

Just nu är det full fart. Tävlingar ska bokas och man ska anmäla sig. Detta året kommer bli ett lärorikt år med massa av roligheter. Snart utbildad rally skrivare och man ska stå vid dom tävlingarna med.
Uppflyttningar detta året kommer det bli, och det är spännande.
Detta året kommer då bestå av, träning, tävling, utbildning och jobb, hur ska detta gå ? Som vanligt så tänker jag inte ge mig det SKA gå.
IPO sm 2013 och Polishunds Sm 2013 funderar jag starkt på att åka till. Får se hur det blir.
MH figurant utbildning startar förhoppningsvis i vår, tävlings ledare och sekreterare i lydnad hoppas jag med på.
Jaha vad har hänt nu den sista tiden sen jag skrev sist?
Vi har varit på ringträning och jo tack ring träning var de allt. Vi blev dit bjudna av Linda på kennel Que Sera Sera och det var många vackra hundar.
Körde lydnad med Mala och sen fick jag springa.
Morris gick jätte bra och så gjorde hans bror med:)
Idag har jag tränat lite lydnad och kört ett uppletande och Mala gjorde en bra markering och blev jätte glad för hon var duktig( matte blev gladare)

Nej nu orkar jag inte skriva mer upp tidigt och imorgon beroende på väder är det träning med Louise på Jixa.se
Länk till henne kommer läggas upp :)

Ha en trevlig kväll
/
TeamMala


Utbildas till Rally Skrivare

Nu är utbildningen igår som skrivare under rallylydnads tävlingar, svin kul.
Det är 7 del prov som ska vara klara till den 1/3, gissa vad? Mina är färdiga haha´. Kursen började i onsdags den 9/1 2013.
proven är teoretiska och det finns även vid 2 tillfällen praktiska prov.
Jag och en väninna satt med dessa frågor igår och idag, det var några vi fastnade på som man inte kunde hitta eller läsa sig till svaren.
 
En fråga som ex, Om hund springer lös i område där vilt finns, får jakthavaren/markägaren skjuta hunden?
- Svaret är Nej.
 
Men Om lös hund anträffas bland betesdjur har boskapsägaren rätt till att skjuta hunden?
- Svaret är Ja.
 
Dessa frågor som kom på dessa delprov var frågor direkt hämtade från helvete, gråa hår och ett ex antal hårstrån från skallen är bort slitna.
 
då tänker man, vad har dessa frågor med rallylydnad att göra?`frågorna har inget med rallylydnad att göra men det är allmänna regler inom skk och sbk. Därför fick vi lära oss dessa då. när dessa frågor kom var det projekt, vi ringde till väninnans föredetta och frågade då han är polis, på båda svarade han nej. Hmm undrar om vi får ta en kurs med honom i allmänna bestämmelser för skk och sbk hahahah.. aja ..
'
den 24/3 är jag färdig skrivare, skojigt.. Efter kurser och några månader med skrivande tänkte jag utbilda mig till rallyinstruktör för att sedan gå över till domarutbildningen. i samma veva tar jag tävlingslydnads instruktör och tävlingsledare .. Fyllt upp med andra ord :) ..
 
Tack Karlshamns Brukhundsklubb för förtroendet och den aktiva klubb ni är.
 
Håller tummarna för MH figurant utbildningen till höst..
 
Skriver mer en annan dag, trött som bara den.
Imorgon blir det ringträning och en kaffe paus hos Linda på Que Sera Sera Schäfer kennel :)
 
Bilder kommer läggas upp och även en berättelse kommer sedan :) Om Linda och hennes hundar .
 
Trevlig Helg
 
/ TeamMala
 

Que Sera Sera's Jim Morrison

Nu har jag fått ta tag i det hela, att skriva lite om rasen Schäfer.
Jag ska vara ärlig, schäfern har aldrig varit en ras för mig, dom har inte tilltalat mig på samma sätt som ex Rottweilern har. Rottweilern har vunnit mitt hjärta.

Mitt intresse för schäfern började när jag gick med i en grupp i Facebook, ett schäfer forum där jag lärde mig mycket. Har även en väninna som äger 3 stycken.

Den senaste hunden hon har är från kennel Que sera sera och det är en glad och trevlig tjej som heter Linda som äger kenneln tillsammans med sin man.

Som rubriken heter denna valp Que Sera Sera's Jim Morrison.

Denna lilla valp som inte är så jätte liten han tilltalar mig på något sätt, antagligen är det den överdrivna driften som tilltalar mig.
Ständigt uppe för att hitta på skit, ger man godis tar han hela handen, även arbetsviljan men ändå " hörru jag tar mina egna beslut" är helt fantastisk på denne hund.
Detta är en stilig kille som är fin i ryggen, inte för slutad men heller inte spik rak. Han har väldigt fina färger bra muskler i fram och bak partiet och även en helt underbar färg, han är mörk.
Morris som är förkortning på namnet kommer bli en fantastisk skyddshund med rätt händer och träning, han är go och snäll med syl vassa tänder som gärna tuggar lite på både dina fötter och händer, självklart är tuggandet med kärlek.
Nosen kan han redan använda jätte bra, han förstår vad man menar om man visar tydligt och klart ( inte alla valpar som kan de) han har fina mörka ögon och en helt underbar mentalitet i mina ögon.
Denna kombinationen som fick fram Morris är inte till vem som helst, man måste veta vad man gör då det är väldigt mycket hund som ska arbeta.

Kaxig, tuff, driftig och aktiv med en enorm kamplust är ord som beskriver Morris bra och rättvist.

Morris är en super go hund, han är snäll och en glad liten skit som redan nu går med stolthet och med stil.

Denna schäfer valp har fått upp mitt intresse för rasen, och det kommer nog bli att träna och tävla schäfer men inte äga en själv.
Om det skulle bli en schäfer någon gång i livet kommer jag att leta efter det som Morris besitter och absolut INGET annat :)

Hoppas ni haft en rolig läs stund :)

/ TeamMala


Bilden är på Morris och ägare av hunden är Anki Svensson & Linda Jönsson på kennel Que Sera Sera


Rally Lydnad

 
 Så ja nu börjar utbildningarna och det kommer att gå i 190 knyck. Imorgon blir det att åka till Karlshamns Brukhundsklubb för tävlingsskrivare i Rally Lydnad :D Ska bli svin roligt då Rally Lydnad är en helt underbar sportgren som passar alla raser och ägare som tycker om att ha roligt på plan.
 
2011 blev Rally Lydnad en officiell hundsports gren i Sverige, denna sport har ökat och blivit jätte stor. I rally lydnad börjar man som ekipage ( hund + förare ) med 100 poäng och får avdrag där efter. Lika dant poäng system inom BSL och IPO.
Rally Lydnaden handlar om att läsa skyltar och göra det som står på skylten, står det snurra 4 varv runt din hund medans hunden står kvar så ska man snurra 4 varv runt hunden och hunden ska stanna kvar. På plan får du INTE korrigera, ta eller tillrätta visa hunden, det ska inte göras något mot hunden som kan verka vara obehagligt.
Under tävling FÅR du lov att prata med hunden, tjoa och stimma klappa med händerna och vara jätte roligt, till skillnad från den vanliga Lydnaden då den är mer militärisk, endast kommandona fås sägas under tävling. Denna gren ökar självklart samspelet mellan hund och förare, kontakten och följsamheten samt arbetsviljan mellan ¨hund och förare läggs det stor vikt på, i Lydnaden ska man ha ett perfekt fotgående för att uppnå maximalt poäng, men i rallylydnaden behövs det inte, sålänge domaren ser god kontakt och gott sammarbete mellan hund och förare.
Är rally lydnad en intressant gren?? mitt svar är Jaaaa..
 
Ja just de, följa skyltar. Man går en bana och gör som skyltarna säger att man ska göra, domaren gör banan innan tävlingen och det varierar mellan domare hur banan ser ut. man går banan innan man tävlar den för att gå igenom allt så man följer rätt, under tävlingen ges inga instuktioner om hur du ska gå eller vad du ska göra, domaren bedömer bara men är knäppt tyst, ( så som jag uppfattat de).
Det finns 4 olika nivåer, Nybörjare, Fortsättning, Avancerad och mästare. I dessa 4 olika nivåer förekommer 70 olika saker man ska göra med sin hund, där är mellan 12-20 olika moment som utförs beroende på vilken nivå man tävlar i.
 
Kommer uppdatera mer om Rally Lydnad sen :)
 
/TeamMala
 
 
Bild tagen från Google.se
 

Tävlings varning

Nu börjar det bli dags för tävlingar :D Gud vad jag längtar. Har jobbat väldigt mycket med bakdelskontrollen med hunden och det fungerar, när hon själv vill. Kontakten sitter där och det fria följet MEN när koppel kommer på så fungerar nästan inget. Detta ska jobbas på då det är linförighet i 1an och inte fritt följ. Läggande och ställande under gång ser jätte bra ut. Arbetat på snabba lägganden och snabba ställanden. Inkallning har suttit hela tiden lika så hoppet .. Apporten har då inte suttit bra, tuggande och släpper innan kommando. Det jobbar vi på och de går super bra. Anser oss vara tävlings klara till den första tävlingen i april, om inte innan :D
Har fått jätte mycket tips som fungerat samt jätte mycket tips som inte passat oss som ekipage. En god vän till mig ska tävla eliten och hon hjälper även till med att göra en video på mig och min hund som ekipage under lydnaden.
Detta kommer bli ett fullspäckat år med massa roligheter längtar:D
Innan detta året är slut ska min flicka inneha titel LP1

Trevlig helg :)

/ TeamMala

RSS 2.0