Rallylydnad

Igår gjorde vi de, vi tävlade rally för första gången i vårt liv, vi har aldrig tränat eller gått någon bana alls. 
Mala tyckte det var konstigt med massa skyltar på plan och skulle kolla vad de var för något.
Vi tävlade i Trelleborg och det var 54 anmälda men endast 46 startande. Vi blev godkända med 76 poäng och kommentar var " Ett trevligt Ekipage, Härligt "
Aja lite glad blir man, ska ta RLD N så får vi se om de blir mer . 2 tävlingar till är vi anmälda till och det är söderåsens BK och Karlshamns BK. Får se hur de går. 




Lydnadsklass 2

 
Premiär i Lydnadsklass 2 Landskrona brukhundsklubb 1/9 2013
 
 
MomentPoängKoefficientSumma
Platsliggande 10.0 4 40.0
Fritt följ 7.5 3 22.5
Läggande 8.0 1 8.0
Inkallande 9.5 2 19.0
Sändande med ställande 8.0 3 24.0
Apportering 8.5 2 17.0
Fritt hopp 9.0 2 18.0
Fjärrdirigering 9.0 2 18.0
Helhet 9.0 1 9.0
Totalpoäng
175.5
 
 
Så såg poängen ut och jag är mycket nöjd med dagen. 
 
Det slutade med 1a pris och en uppflytt till Ludnadsklass 3 samt en 1a placering OCH domarens Pris som var en gratis tävling på deras  klubb. 
Tackse Landskrona Brukhudsklubb för en trevlig och underbar dag samt snygga priser.
 
 
 

LP1 Mala

 
Vi gjorde de , vi har vårt LP1.
Sbk Malmö Avd 31/5 2013 172 poäng
Karlshamns BK  20/7 2013 160 poäng 
Burlövs BK 18/8 2013 170,5 poäng
 
och Där med Titulerade Mala sig till LP1
 
diplomet har inte kommit hit ännu men det kommer strax får jag hoppas och då lägger jag  ut det här :)

Hunddagis och Hundpensionat föreståndare


Äntligen färdig :D
I går fick jag ett stort kuvert i posten och i denna så låg mina diplom, jag är godkänd hunddagis och Hundpensionat föreståndare samt har diplom i Första hjälpen på hund. Äntligen det är så skönt .
I utbildningen läste jag om harmoniska flockar, stress hos hund, raskunskap och dominans och ledarskap. Böckerna som användes som kurs litteratur kommer jag skriva under Bok recensioner samt om vad Jag tyckte om böckerna. Ett omdöme om kursen kommer även att skrivas . 

Skönt att ha detta ut vägen:) nu börjar snart de andra utbildningarna :D






En bra Bok

 
Dominans och ledarskap, fakta eller fantasi?
 
 

 

Boken handlar mycket om missuppfattningen om dominans och ledarskap som titeln säger. Vargflockens beteende jämfört med hundens beteende och en sammanfattning av olika etologers teorier från förr. En bok om människans dåliga kopior av vargens språk som sedan används på hunden, dåliga tolkningar av varg och hund språk. En mycket bra bok som jag rekommenderar folk till att läsa, den är väldigt ytlig men man kan nog inte fördjupa sig så mycket på 26 sidor, den är väldigt lättläst och man förstår vad budskapet av boken vill komma fram till. Boken är intressant och jag tänker läsa den flera gånger för att få en ny tolkning av boken.  Boken gillar jag skarpt då jag har samma uppfattning som författaren till boken. Jag tror inte på gamla teorier om att trycka ner sin hund för annars tar den över, jag hade velat se en hund betala räkningar via datorn.

 

 

 


Få en gratis Mush!

Kom igen mina läsare och klicka på denna länken:  www.mushbarf.se/gratis-maltid
Och få en gratis MUSH B.A.R.F. Vaisto® -måltid!
 

Mala

Lite Information om Mala då, så ni vet lite om henne i alla fall.
 
 
 
 
Namn: Mala
Född: 20091111
Ras: Amstaff mix (Blandras)
Mankhöjd: 51cm
Längd: 56cm
Kropp: Atletisk och Muskulös
Färg: Brun/svart med Vita tecken
Tänder: Fulltandad
Kuperad: Nej
Försäkrad: Ja, Folksam, högsta premien
 
 
Mala tävlar jag med i Lydnad och ska börja tävla med henne i Rallylydnad med.
Mala har 3 första pris i Lydnadsklass 1, 1 första pris i Lydnadsklass 2 och är uppflyttad med ostartad i Lydnadsklass 3.
 
Mala är en bestämd liten Tik på 3,5 år men mycket vilja och personlighet, Hon är lättlärd och är därför lite svårtränad i mellanåt. Man kan inte tjata moment för då blir det tråkigt.
En väldigt härlig hund med lagom motor och ett lagom föremåls intresse. Hon har inga kvarstående rädslor och vinner väldigt mycket på sin nyfikenhet.
 
Mala är fullt vaccinerad + rabies vaccination plus pass.
Hon har tävlingslicens för oregistrerade hundar som behövs för att tävla officiella tävlingar ( gäller ej utställning)
inom SBK.
 
Mala har blivit "ställd" på blandras utställning där hon första gången fick 1a pris med HP och blev BIS2a och med kritiken : "Kontaktbar,hälsar villigt och kontrollerat på domaren, bra hull, bra tandstatus, bra öron och päls, glad och samarbetsvillig, uppmärksam och bra ögonkontakt, rör sig friskt, en Härlig Hund"
Andra gången hon "ställdes" så fick hon 1a pris med HP och blev BIS3a med kritiken: " Hälsar villigt och kontrollerat på domaren, bra hull, tandstatud,öron,klor och päls. glad och samarbetsvillig bra ögonkontakt med sin ägare. rör sig friskt bra muskulatur."
 
Detta var på en Blandras Utställning i Slimminge på REMAS Blandis för 1,5 år sedan ca.
 
Mala har även under detta året 2013 blivit vald till Domarens pris i samband med Uppflytten till 3an. Priset var en gratis tävling på Landskrona BK.
 
Ja det var lite om Mala en bild passar kanske bra med?
 
 

Mental Beskrivning

 
Arrangörskod: 1231
Arrangör: Burlövs Brukhundsklubb
Plats: Lomma Brukhundsklubb
Hundens Fullständiga Namn: Mala
Födelsedatum: 2009-11-11
Provdag: 2011-05-29
Kön: T
Ägare: Sandra Larsson
Beskrivare: Monique Wrambeck
 
Anteckningar: Hunden mentalbeskriven på ägarens begäran, ägaren medveten om att resultatet ej registreras.
 
 
1a Kontakt     1 2 34 5                   5c Avst.Lek    12 3 4 5           7d Ljudkänsl. 1 2 3 4 5
1b Kontakt     1 2 34 5                   5d Avst.Lek    12 3 4 5   
1c Kontakt     1 2 3 4 5                   5e Avst.Lek    12 3 4 5          
 
2a Lek1         1 2 3 45                   6a Överraskn  1 2 34 5           8a Spöken    1 2 3 4 5
2b Lek1         1 2 3 4 5                   6b Överraskn  12 3 4 5           8b Spöken   1 2 3 4 5
2c Lek1         1 2 3 4 5                   6c Överraskn  1 2 3 4 5           8c Spöken   1 2 3 4 5
                                                       6d Överraskn  12 3 4 5          8d Spöken    1 2 3 4 5              
3a Förföj       1 2 3 4 5                    6e Överraskn  1 2 3 4 5          8e Spöken    1 2 3 4 5            
                     1 2 3 4 5           
3b Gripa       1 2 3 4 5                    7a Ljudkänsl.   1 2 3 4 5          9a Lek2        1 2 3 4 5
                     1 2 3 4 5                    7b Ljudkänsl.   1 2 3 4 5          9b Lek2        1 2 3 4 5
                                                       7c Ljudkänsl.   1 2 3 4 5          10 Skott        1 2 3 4 5
4 Aktivitet     1 2 3 4 5
 
5a Avst.Lek  1 2 3 4 5
5b Avst.Lek  1 2 3 4 5
 
 
 
För Anvisning av siffrornas betydelse hänvisar jag er till
 
http://www.brukshundklubben.se/hundar/mentalbeskrivning-mh/anvisningar-mv-mh-mt-korning/
MH - beskrivningsmall & nyckel (PDF-dokument, 97 kB)
på höger sida har ni sedan PDF dokument, det ni ska välja är
 
 
 
 
 
 
 

Tävlingsledarutbildning

Hej alla hoppas att det är bra med er och att ni tränar och är ute och tävlar i den mån ni kan.
Själv jobbar jag hela metoden nästan. Tänkte att detta skulle bli ett snabbt inlägg för lite uppdaterings skull. Jag har bytar klubb särlig hemmaklubb är nu mer Skurups Brukhundsklubb.
igår var jag på möte angående tävlingsledar utbildning i Lydnad.
Det kommer bli en rolig tid med roliga människor :)
Jag är färdig rallyskrivare, skrev mina 15 ekipage den 20/7 och blev godkänd.
det är mycket framtidsplaner som vandrar i huvudet som jag berättar mer om senare :)
 
Nu kallas jobb. Ha en bra dag
 
// teamMala

RSS 2.0